Zespół Aspergera jest zaburzeniem rozwoju ze spektrum autyzmu. Często określany jest jako ,,łagodniejsza forma autyzmu”, ponieważ ma podobne cechy jak autyzm, ale pozwala na samodzielne funkcjonowanie.

Osoby dotknięte tą chorobą mają trudności z interakcjami społecznymi, czyli komunikacją, współodczuwaniem emocji, zawieraniem relacji, pracą w zespole, często rozumieją rzeczy dosłownie, więc mają problem ze zrozumieniem przenośni. Dodatkową cechą jest wyjątkowo silne zainteresowanie danym tematem, lub pewną dziedziną np. astronomią, lub insektami. Często także trzymają się specyficznej rutyny i nie lubią, gdy jest ona zaburzona. Zespół Aspergera nie jest chorobą uleczalną, ale istnieją metody pozwalające na wspomaganie prawidłowego rozwoju, samodzielności oraz funkcjonowania w społeczeństwie.

Szkoła z oddziałami specjalnymi czy integracyjnymi – co wybrać dla dziecka z Zespołem Aspergera?

Dzieci dotknięte Zespołem Aspergera wymagają specjalnej opieki, by mogły radzić sobie z trudnościami codziennego życia, oraz prawidłowo rozwijać swoje umiejętności. Jeżeli nasze dziecko jest dotknięte tą chorobą powinniśmy wybrać dla niego szkołę, która będzie odpowiednio dostosowana do jego potrzeb. Taką placówką może być szkoła z oddziałami specjalnymi. Jest ona przygotowana do pracy z dziećmi z orzeczeniem o niepełnosprawności, oraz posiada bogatą ofertę zajęć dodatkowych więc mamy pewność, że nasze dziecko otrzyma najlepszą opiekę. Z drugiej strony, szkoła z oddziałami integracyjnymi może być równie dobrym rozwiązaniem dla dziecka z Zespołem Aspergera. Pozwoli mu na większą integrację z rówieśnikami, co pozytywnie wpłynie na jego dostosowanie do życia w społeczeństwie. Podejmując decyzję o wyborze szkoły należy kierować się indywidualnymi potrzebami i wymaganiami naszego dziecka.

Jakie zajęcia oferuje szkoła z oddziałami specjalnymi dzieciom z Zespołem Aspergera?

Klasy w szkołach z oddziałami specjalnymi mają ograniczoną liczbę uczniów, a program nauczania jest indywidualnie dostosowany do potrzeb każdego dziecka. Kadra nauczycielska jest odpowiednio wykształcona i doświadczona w pracy z dziećmi z niepełnosprawnością. Uczniowie są pod stałym nadzorem specjalistów, takich jak psycholodzy, pedagodzy specjalni, terapeuci, logopedzi. Często szkoły oferują zajęcia z dogoterapii, hipoterapii, logopedii, fizjoterapii, oraz innych dziedzin, które skupiają się na rozwoju psychofizycznym dziecka.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *